Findusvänner

Sedan förra medlemsbrevet har vi hunnit med både Gåsagille och Adventsmingel.

Jean och hans ”matlag” på Söderåsens Värdshus gjorde oss inte besvikna med sin gåsameny i år heller. Speciellt Äppelkakan var minnesvärd, eller hur? Vi var kanske lite färre deltagare än vanligt, men stämningen var på topp, som alltid. Det är ju inte direkt billigt att äta gås, även om föreningen subventionerar, men smakar det, så kostar det!

Vi planerar för Gåsagille även 2024 med subvention, så passa på!

Adventsminglet på restaurang Ärtan blev även det en trevlig tillställning med ett mycket uppskattat och intressant föredrag av Agnese Brantestam. Vi fick lära oss mycket om den växtförädling, som bedrivs på Selleberga.

Torsten Andersson presenterade, till allas förvåning, en marsipantårta från Findus 25-års- jubileum, som han fått via släktingar till en, numera avliden, säljare och som var med när det begav sig 1966. Jo, du läser alldeles rätt, tårtan var i stort sett oskadd och är således 57 år gammal. Är det någon minnesgod som kan berätta mer om 25-årsfirandet, och i synnerhet om marsipantårtan, så hör av er till Torsten Andersson.

Tårtan finns numera i tryggt förvar i Veteranum.

Öppet Hus och Årsmöte

Nästa år inleder vi med ett Öppet Hus den 13 februari följd av Årsmötesförhandlingarna den 10 april. Det kommer inbjudan/kallelse i god tid, med det är klokt att reservera datum redan nu. Vi planerar givetvis också för sommarfest, höstutflykt och mycket mera 2024.

Findus Förhistoria – en bok för alla Findusvänner

Torsten Anderssons bok om Findus förhistoria, har sålt så bra att vi nu tryckt upp en ny upplaga. Boken är fylld av historiska dokument, foton och fakta om en mycket dynamisk entreprenör Per Andersson Thulin. Det finns ett exemplar även för dig – priset endast 200:- Kontakta Torsten direkt! Det här är en alldeles utmärkt gåva, eller varför inte en julklapp, till en gammal Findusvän, som inte själv orkar ta sig till våra möten och aktiviteter.

Tack för i år, Findusvänner

Vi önskar er alla en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR