Nu är det snart dags att ställa undan golfklubborna och hälsa den kalla delen av året välkommen. Alla årstider har väl sin tjusning, så även senhösten och vintern. Det ger lite mer tid och utrymme för vila och återhämtning. Dock gäller detta inte vår Vänförening för nu växlar vi upp i stället, med mer arbete för arbetsgruppen i Veteranum, Gåsagille, Adventsmingel och besök, samarbete med övriga kulturföreningar i trakten.

Höstutfärd

Vi ställde färden lite österut till Perstorp och Plastens Hus. En riktigt trevlig och lärorik resa. Vi startade med Andra Frukost på Perstorps Golfbana och fortsatte till huvudmålet för resan där vi togs emot av mycket kompetenta guider som snabbt förde oss till 1880-talet, då det lilla företaget, som så småningom skulle bli multinationella Perstorps AB, grundades. Via filmer och berättelser togs vi fram till nutid, en fascinerande resa med otroligt många paralleller med Findus resa från dominerande bruksortsföretag fram till en mindre del i ett investmentföretag.

Vi avslutade utfärden med en riklig och generös lunchbuffé på restaurang Skafferiet.

Tack till Åke Hultberg för ett fint arrangemang.

Besök i Veteranum

Hanna Aili jobbar med projekt på Helsingborgs museum med besöksutveckling kopplat till kultur- och industriarv i Nordvästra Skåne. Aktuellt just nu är en kartläggning av kultur- och industrimiljöer som förtjänar mer uppmärksamhet. Vårt gemensamma kulturarv med platser som berättar om samhällets utveckling och människors livsberättelser angår oss alla.

Hanna besökte Veteranum en dag i oktober och var mycket intresserad och imponerad av vår verksamhet och vad vi åstadkommit med dokumentering och arkivering av Findus historia.

Hannas besök hos oss och hennes intresse av vår verksamhet har vidare lett till att fler besök är på gång. Den 31 oktober kommer ett av Bjuvs kommunalråd, Ulrika Thulin,  på studiebesök hos oss och även Josefine Wahlström, förvaltningschef Kultur- och fritidsförvaltningen i Bjuv har visat intresse.

Det är ju hedrande och roligt att vår förening och vår verksamhet väcker intresse hos myndigheter och kulturinstitutioner.

Hemsidan

Glöm inte bort att besöka oss på vår hemsida, findusvanforening.se. Allt som händer i vår förening försöker vi presentera och referera på hemsidan. Har du något intressant, som du vill att dina findusvänner ska ta del av, så kontaktar du bara någon i styrelsen så försöker vi fixa det.

Gåsagille hos Jean och Victorija

Den 10 november står buffén med gåsen dukad på Söderåsens Värdshus. Vi bryter inte traditionen utan bjuder in som vanligt till gås med tillbehör och avslutande äppelkaka.

Trots allmän inflation och prishöjningar kan vi erbjuda ett otroligt lågt kuvertpris.

Allt du behöver veta för att anmäla dig finns i bifogade inbjudan samt på vår hemsida, som du naturligtvis läser regelbundet!